Det Är Nära Nu

Positivt laddade rim-ord:

Onkel Fester, Trimester, Julfester, Jazz-orkester, Pizzarester
och
(vågar knappt ens tänka tanken)
semester!

Julafton Vs. Semester

Om man backar bandet 25 år så var de värsta dagarna jag visste 23/12 samt 17/2.
Dagen före julafton och dagen före min födelsedag.
Två förfärliga datum om man är 9 år.
Man var så förväntansfull att det i regel inte gick att sova. Speciellt dagen före julafton. Och det även efter jag lärt mig att:
1. jultomten inte finns 
och
2. paket som man efter noggrant eftersök lyckas hitta går att omärkligt återförsluta ifall man öppnar dem med rakblad.

I arbetslivet är de värsta dagarna de strax före semestern och de strax före semesterns slut.
Speciellt dagarna just före semestern tycker jag känns mycket snarlika dagen före julafton när jag var liten. Ifall man börjar bygga upp sina förhoppningar för tidigt blir sista tiden innan semestern olidlig. En vecka kan kännas som en evighet. Därför har jag stenhårt gått in för att tackla den här veckan ungefär på samma sätt som jag tog mig an Vasaloppet eller kanske Stockholm Marathon. En etapp (dvs. en dag) i taget och ingen förhastad tanke på målet:
"Det är länge länge lääänge kvar tills semestern" försöker jag intala mig.
Och jag gör ett ganska bra jobb med det så här långt.

Ifall dagarna strax före semestern ger mig en förväntansfull känsla så brukar de sista dagarna i frihet innan arbetet startar upp på höstkanten vara förenade med en annan typ av känsla. Ibland brukar jag känna mig som en gödkyckling som sakta matas fram på ett löpande band mot en elektrisk kniv då jag räknar ner de sista semesterdagarna.
Ett lämpligt soundtrack kan vara One Hundred Years med The Cure. ("The fear takes hold, creeping up the stairs in the dark waiting for the death blow")
Eller varför inte The Drugs Don´t Work med The Verve ("Like a cat in a bag, waiting to drown this time I'm comin' down")
Jadendagendensorgen.

Semester och semester förresten?
En semester enligt den gamla, innan-man-fick-barn-definitionen innebar saker som t.ex. att sova till klockan 11.00 (eller åtminstone senare än 05.30), slöa bort hela dagar på sandstranden och kanske att någon gång slarva på en uteservering mitt i veckan. 
Möjligheten att något av detta kommer gå att genomföra under årets semester får i nuläget betecknas som obefintlig.

I En Tid Där Allt Är Sig Likt Men Inget Är Som Förr

Det där är en bra textrad:
"I En Tid Där Allt Är Sig Likt Men Inget Är Som Förr"

Det som är så fiffigt är att den alltid stämmer. Första gången jag hörde den måste varit mer än 15 år sedan. Och sedan har den stämt mest hela tiden.
Man skulle kunna säga att det enda jag vet någorlunda säkert om framtiden är att jag kommer tycka det mesta är sig likt, men samtidigt kommer jag tycka att inget riktigt är som förr.
Däri ligger fiffigheten i textraden.

Vem som skrivit raden? Jag orkar inte leta fram efternamnet men förnamnet på textförfattaren är hursomhelst Pontus. Som i "Pontus Och Amerikanerna". De var ett av de småfjantiga svenska  popband som inte riktigt verkar finnas längre men som verkade finnas överallt i slutet av 80-talet. Gillade verkligen deras skiva "Via Satellit". Där kan man hitta den ovan beskrivna snutten.



Träffade idag en man som varit medvetslös i flera veckor efter att ha drabbats av stroke.
Han var lite drygt 50 år gammal.
Hos honom fanns barnteckningar adresserade till "Världens Bästa Farfar".
Hans fötter hade ännu kvar solbrännan. Det var solmärken efter de sandaler han gått omkring i tills helt nyligen. Det kändes som att stroken fångat honom mitt i ett steg.
Sånt där känns fortfarande för jäkla orättvist.
Tungt.
Och jag hoppas faktiskt att jag alltid kommer reagera på det sättet.
Inte bli mer luttrad.
Även om det ibland blir tungt.

Workers´ Playtime

Har återigen haft anledning att fundera över det där med jobb och sånt.

När jag firade min akademiska examen var jag ganska nöjd. Som man ofta är vid sådana tillfällen. Man dricker bubblande drycker, äter snittar och brister nästan (men bara nästan) ut i sånger som slutar med "fyfanvadviärbra!".
Min fader hade en mer balanserad inställning.
Han sade: "Jajja. Nu ska du ju jobba i 40 år också."
Vissa skulle säga att min fader har en genuint norrbottnisk inställning till tillvaron.
Det slog mig idag att det nu gått 25% av dessa 40 år.
10 år.
Jösses.
Jag vet inte om det är bra eller dåligt. Så jag bestämmer mig härmed för att att anse att det är något bra.
Om arbetslivet vore en Dubbel-Japp (=positiv värdeladdning) så har jag bara tagit en tugga av den första halvan. Den andra halvan av Jappen brukar jag dessutom anse är den godaste.
Vissa dagar anser jag förstås att arbetslivet är mer att likna vid Bassetts Allsorts (=negativ värdeladdning). Och då kan jag istället tänka att jag avverkat så mycket som en fjärdedel av påsen och plågan börjar därmed på allvar närma sig slutet.

Jobbar nu med en nyexaminerad. Helt färsk från skolan. Det är bra för mitt självförtroende.
Ibland känns det som att jag själv inte kan någonting.
Så inte när man jobbar med en som är helt ny. 
Det är en bra känsla.
Jag ska försöka behålla den.

(Vad i all världen betyder rubriken på det här inlägget? Tjaa...om du inte redan vet det så kan du kolla upp det och kanske hitta en artist som onödigt många missat.)

Amiral Nelsons Alla Bomber, Granater Och Kanoner

Röda dagar på ingång och det är svårt att tycka illa om det.
Faktum är att röda dagar är bland det bästa som finns.
De är, i bibilisk mening, av godo.
Röda dagar är något att sortera i samma låda som jordgubbar, leka koja med sonen, lasagne och andra saker som utgör det bästa som livet har att erbjuda. Typ.
En s.k. dag före röd dag är också av godo. Man är oftast ledig.
Aftnar, som t.ex. midsommarafton och julafton är bra.
Hörde talas om en kille som varje år protesterade mot att han var tvungen att jobba dagen före Kristi Himmelsfärds Dag: "Jamen, det är ju Kristi Himmelsfärds Dagsafton!" brukade han tydligen utbrista upprört.
Jag förstår honom.

Ser på Hej Sommar där dom visar Tin-Tin var och varannan dag.
Det är bra.
Tin-Tin är också av godo.
Tur att sonen också verkar gilla att se på det. 
Min favoritsekvens bland alla Tin-Tin album var länge ett drama som utspelade sig i öknen. Kapten Haddock led stora kval i hettan och hade självklart stora problem med törsten. Ett gäng beduiner skjuter sedan sönder Haddocks sista whiskyflaska.
Det är att öppna Pandoras box.
Det är att skita i det blå skåpet.
Det är att "unleash the fucking fury".
Haddock stormar strax fram i blint raseri över sanddynerna för att utkräva hämnd på beduinerna. Han utstöter en strid ström svordomar: "semaforer, kryddkrämare, vårtsvin, kretiner" och så vidare.
Det var när jag läst så långt som jag brukade drabbas av akuta skrattkramper när jag var i tolvårsåldern. Numera skrockar jag bara så att min fru tittar konstigt på mig (ungefär på samma sätt som hon brukar titta på mig när jag (av misstag, givetvis) råkar fjärta utomhus).
Haddocks svordomar var, och är, också en stor källa till glädje.
Mitt liv blev rikare när jag hittade den här sidan, en sida som slumpar fram Haddock-uttryck.


Backhand

Jag gillar verkligen inte David Beckham. Eller David Backhand. Som jag föredrar att kalla honom.
Jag skrev en gång en lång utläggning om varför han är för fotbollen vad Britney Spears är för musiken. Nu skulle man kunna säga att Beckham är fotbollens Paris Hilton.
Han är känd för att han är känd. Skrapar man på ytan hittar man...tjaaa...inte mycket. Han kan inte dribbla eller nicka, han är inte snabb, är ingen speciellt bra bollvinnare, hans vänsterfot duger knappt till att stå på och han visar inga ledaregenskaper på plan. Hans styrka är att slå inlägg, förutsatt att andra spelare ser till att han får utrymme. Det är inte så jäkla märkvärdigt faktiskt, speciellt inte med tanke på hur mycket det skrivs om honom.
När han spelade i Manchester United var han inte ens bäst på deras mittfält. Tvärt om. Paul Scholes, för att inte tala om Ryan Giggs eller Roy Keane, är (eller åtminstone var) bättre fotbollsspelare då när det begav sig. Ändå fick Backhand rubrikerna.
Orsaken till det är förstås rätt enkel.
Alla som sett Paul Scholes förstår att han omöjligt skulle kunna blivit känd som den första metrosexuella fotbollsspelaren. Till skillnad från Backhand. Paul Scholes fru är inte heller Posh Spice.
Roy Keane i sarong? I think not.
Ryan Giggs jättekompis med Elton John och Tom Cruise? Knappast.
Nu händer det igen.
Real Madrid lyckades vinna ligatiteln och hade man bara gått på den svenska mediarapporteringen kunde man tro att Backhand burit laget på sina axlar under hela säsongen.
Så är det naturligtvis inte.
Istället har han tillbringat långa perioder utanför laget.
Han har bara gjort 3 ligamål att jämföra med Van Nistelrooys 25.
I säsongens sista match klev Backhand av planen med halvtimmen kvar till förmån för Reyes vid ställningen 0-1. Då var Barca ligasegrare. Reyes vände sedan matchen i princip på egen hand med två mål.
Vem uppmärkssammades mest i tidningarna efter Reals ligaseger?
Van Nistelrooy? Reyes?
Nej.
Givetvis Backhand.
Trist.

Magic Seed

Jag vet inte riktigt varför jag kom att tänka på dem.
Men i början av 90-talet fanns det ett svenskt band som hette Easy. Från Jönköping.
Dom var för jäkla bra. I en platta iallafall. Sedan kan man väl säga att de ramlade av radarskärmen.
Eller åtminstone att de (förstås) drabbades av trassel med sitt skivbolag och sedan (naturligtvis) drabbades av den typ av experimentlusta som nog bara såna som Neil Young kan ro iland med någon sorts trovärdighet.
Men 1990 var de bra.
Jag kommer ihåg att jag lyssnade på radio från Hultsfred det året. Förmodligen var det "Bommen" med Lars Altman, en stor källa till glädje för alla oss som vid den här tiden ledsnat på GunsN´Roses och istället drabbats av...tja...vadfanskamansäga...tonår? I dess mest outspädda form. 
Efter att ha hört Easy på radion gick jag nervöst in på LasseP (den bästa skivaffären i Luleå just då) och försökte förklara vad det var jag ville ha. Jag trodde att jag var den enda i stan som någonsin hört talas om så obskyr och konstig musik. Vilket säger en hel del om min musikaliska begreppssfär vid den här punkten. Jag minns att jag beskrev Easy som "en blandning av The Cure och Stone Roses". Jag minns också att expediten var lindrigt imponerad av min beskrivning. Vilket jag förstår så här i efterhand.
Expediten langade fram ett ex av Magic Seed, deras debutalbum.

Jag tog hem och lyssnade andäktigt.
Omslaget var någon sorts datorgenererad grej (punkarna Bad Brains har förövrigt gett ut en skiva ("Rise") med exakt samma omslagsbild).
Singeln "Castle Train" inledde skivan. Därefter följde "He Brings The Honey" som väl var det mest "Madchster"-aktiga spåret på skivan, trots min Stone Roses-referens. Åtminstone var det lite Reni-influerade trummor. 
I övrigt kan man höra en del influenser av den så kallade "shoegazing"-vågen som var svårartat populär vid den här tidpunkten. "Shoegazing" var en kortlivad s.k. "rörelse"; sörjd och saknad av mycket få verkar det som. "Rörelsens" idé var i stora drag att spela med ohemult hög volym iförd moloken uppsyn. Eller uppsyn och uppsyn...man skulle helst titta mot marken. Därav namnet.
Min favoritlåt var kanske "Between John And Yoko". Eller "Damn Sugar". Minns att jag trodde "Damn Sugar" var en ordvits som anspelade på dammsugare. Jag såg framför mig hur bandmedlemmarna fnissade om att ingen utanför Sverige någonsin skulle fatta att de sjöng om en vaccum cleaner. Det kändes som ett internt skämt - som jag var med på. Förmodligen hade jag väl fel. Och det var ju inte speciellt roligt. Det var hursomhelst skrällande diskantgitarrer i lager på lager.
På slutet kom "Pleasure Cruise" som var tung att komma igenom. Ett jäkla oväsen, skulle man kunna säga. Därefter titelspåret och så var det slut.
Bara att börja om igen. Med omslaget i näven.
Så skulle man vilja lyssna på skivor fortfarande.

Ett smakprov kan hittas här.
Vettefanken varför jag kom att tänka på Easy just idag. Kanske var det något med Hultsfredsfestivalen? 
Det frammanade hursomhelst en massa andra minnesbilder.

Di Leva

Jaha.
Vi går på s.k. Stadsfest i Kramfors och ser Di Leva. Han är festivalens största dragplåster och jag tänker att det är ganska märkvärdigt ändå.
Tror jag såg Di Leva första gången i (tidningen) "Okej!". Han hade då gjort en skiva som hette (typ) "På Ett Fat" och han såg mycket märklig ut.
Tyckte jag. Som var ungefär 12 år.
Han tejpade ner en hårlock i pannan och det gjorde inte många andra svenska artister vid den här tidpunkten. Man såg t.ex. aldrig Herreys friserade på det sättet. 
Lite senare blev Di Leva någon sorts efterföljare till Staffan Westerberg. Och då menar jag inte att han började spela dockteater med potatisar och sina gamla raggsockar. Utan att han anklagades för att förstöra barn genom sina konstiga TV-program. Han var värd för sommarlovsprogrammen, ungefär som den där Nic Schröder är idag, och han fick mycket skäll för sin insats.
Hoppa framåt ytterligare något enstaka år och man hittar en Di Leva som upptäckt rymden på allvar, uppträder i sarong och bombarderas på scen. Inte bara bombarderas av kärlek. Utan av ölburkar kastade av personer som antagligen kände sig provocerade av det ena eller det andra. Detta försegick, om jag minns rätt, ända in på 90-talet.

Såg sedan Di Leva i Hultsfred. Måste varit runt 1993. Han hade nyss gjort en engelskspråkig skiva. Det blev en av de bästa konserter jag sett, mycket beroende på publiken. Det enorma tält där han spelade förvandlades till rena väckelsemötet, inte minst under "Vi Har Bara Varandra". Stora kramringar bildades, där fullständiga främlingar omfamnade varandra. Min kompis Stefan (numera polis) tappade sin Dr Marten-känga i det allmäna tumultet. Eftersom hans skosnören redan första dagen gett upp och ersatts av tältsnören och tejp så var väl det ingen stor skräll. Men ändock försmädligt. När vi efter konserten begrundade vilka svårigheter detta med att bara ha en sko skulle innebära kom en okänd person fram med hans sko och gav den till oss.
Helt osannolikt.

Fast forward sedan till Stadsfesten i Kramfors 2007.
Inga ölburkar kastas där inte.
Istället verkar Di Leva numera vara lika folklig som...tjaaa...svenska fotbollslandslaget eller sill+nubbe.
Jag ser människor i precis alla åldrar samlas för att se honom. De flesta kan sjunga med i hans låtar.
Jag ser raglande s.k. karlakarlar (som förmodligen skulle hatat Di Leva för 15 år sedan) kramas och vråla "Du och jaaag är miraklet hääääär!" så deras ögon buktar ut ur sina hålor (O.K. deras generella nykterhetsnivå kan också ha något att göra med det där med ögonen).
Di Leva kör samma grej som han gjort i minst 15 år. Men nu verkar det vara helt o.k., för människor i alla åldrar och även i så pass små samhällen som Kramfors.
Ingen blir längre provocerad.
Skillnaden mellan slutet av 80-talet och 2007 kändes verkligen stor där på torget i Kramfors.
Och det känns som utvecklingen går åt rätt håll.

Sorry Lorry

Jag ber om ursäkt för det här inlägget redan på direkten. 
Vill att denna förebyggande ursäkt direkt ska föras till protokollet.
Jag vet också att jämförelserna haltar en aning.
Men när jag idag joggat en bit på mitt första pass efter maran så kändes det som att jag nu vet hur det känns för kvinnor att ha sex för första gången efter att de fött ett barn. Eller hur det känns för för personer som just tappat sin anala oskuld att gå på toaletten och utföra det som brukar kallas Nummer Två.
Återigen, jag ber om ursäkt för att ha använt uttrycket "anal oskuld" men jag hittade ingen mer förskönande omskrivning för det jag menade.
När jag sakta lufsade fram där på cykelvägen under Riksväg 90 kändes det som mina knäleder vinklats i en helt ny och exotisk vinkel.
Det kändes som höfterna var transplanterade från Charlie Chaplin.
Det var inga direkt obehagliga känslor. Bara obekanta känslor.
Det var som att utföra något man är välbekant med fast få ett oväntat gensvar.
Sällsamt.


Sommarvärdar

Jaha.
Listan på årets sommarvärdar kom idag.
Som vanligt kommer jag väl missa de flesta programmen. Brukar tänka att jag ska försöka pricka de intressanta. Men det brukar aldrig funka. Minnet är som teflon just i detta ämne. Jag läser över morgonteét vem som är dagens sommarpratare och glömmer sedan det innan man ens fått fötterna i sandalerna.
I år var det inte många intressanta.
Filip och Fredrik? Zzzzzz.
Filippa Reinfeldt? Brrr.
Justitiekanslern?
Nej. Nej.
Jag har här nedan satt samman en alternativ lista.
Jag skulle inte missa ett enda program ifall dessa personer var sommarvärdar:

Jag själv (förstås)
Hans Alfredsson
Lou Reed
Ronny Eriksson
Robert Smith
Mattias Alkberg
Erlend Loe
Lemmy
Gabriel Garcia Marquez
Paul Westerberg
Lena Sundström
Steve Jones (från Sex Pistols)
Keith Richards
Evan Dando
Morrissey
Jan-Öjvind Swahn
Shane MacGowan
Killen jag skriver om längst ner i det här inlägget
Brian Wilson
Kenny Dalglish
David Johansen
Jan Guillou
Dave Grohl
Michael Caine
Torgny Lindgren
och som avslutare förstås
Bob Dylan

Ja jag vet att det ännu inte funnits sommarvärdar med så pass lite anknytning till Sverige som t.ex. Shane MacGowan. Men jag ser min lista som en anpassning (harmonisering?) av en svensk tradition till en globaliserad värd.
Eller nåt.
Och Shane MacGowan skulle nog kunna bjuda på en hel del bra historier.
OCH han skulle se fantastisk ut i blomsterkrans på kvällstidningarnas framsida.

P1

P1 kan vara för jäkla bra.
Det tog lång tid innan jag erkände det för mig själv.
Det var den typen av åldersgrej som var jobbig innan jag fyllt 30.
Att föredra P1 framför P3 kändes jämförbart med att föredra Bassetts Allsorts framför Dajmstrut. Eller nåt.
Numera får jag andnöd av P3. Framförallt av inslag där man ringer upp och telefonbusar.
Det ger mig the creeps (inte rockbandet, rysningar.) Det är bara så dåligt.
P1 är däremot oftast bra. Iallafall när det inte är debatter. Speciellt inte debatter där Lars Leijonborg är med. Debatter med Lars Leijonborg ger mig också the creeps. Det är jämförbart med att lyssna på ett dåligt telefonbus. Man skäms å hans vägnar.
Jag vred mig som en mask på en metkrok när jag såg honom grillas av Jarl Alfredius igår.
Man tycker faktiskt synd om killen.

Hursomhelst.

Idag körde P1 en debatt mellan Bert Karlsson och en man som upprepade ordet "flagrant" tiotalet gånger.
Det var inte heller en toppnotering i kanalens historia.
Men sedan var det Vetenskapsradion.

Vetenskapsradion hade idag ett inslag om en sorts skalbaggar.
Handjuren bland dessa skalbaggar hade utvecklats på ett mycket speciellt sätt. Ett sätt som kanske är tillämpbart även på människor. .
Faktiskt. 
Han-skalbaggarna brukade försöka knuffa bort andra han-skalbaggar från honorna under själva parningsakten.
För att själva få chansen, antagligen.
Under årtusendenas lopp har därför skalbaggarna utvecklats så att de som klarat sig bäst är de som klängt kvar bäst på honorna. Allt i linje med Darwin och det s.k. naturliga urvalet.
Nu har hanarna, alla hannar, utvecklat en sorts grova taggar på sina könsorgan!
Dessa taggar får könsorganen att se ut som spikklubbor. Och det blir omöjligt att knuffa bort dem när de väl kommit till skott.
Taggarna skadar dess värre honorna på ett sådant sätt att deras fortplantningsförmåga kraftigt försämras.
Vilket i sin tur leder till att arten som helhet försvagas. Tvärt emot Darwin.

Slutsats: hannarnas drift att få utföra sexualakten är kraftigare än till och med evolutionen. Så länge de får pippa är de nöjda, även ifall det innebär att arten dör ut.
Och det är väl en ganska allmänt tillämpbar slutsats?

"Kom Ihåg Att Du KAN Bryta"

Jag tar tunnelbanan från Älvsjö till Stadion.
Precis innan jag lämnar huset jag övernattar i når termometern 30 grader.
I skuggan.
Jag sätter mig på tunnelbanesätet och undrar ifall jag verkligen kommer fixa en hel marathon. Trots allt är det mer än 2 veckor sedan jag kände mig riktigt frisk. Och då (när jag senast kände mig frisk) var det bara en vecka sedan jag blev kvitt den föregående dagisförkylningen. Så sent som tre dagar tidigare klarade jag inte ens att jogga 10 km. I snigelfart.
Mina känslor är blandade.
Jag kommer till Stadion och går direkt och nervositetskissar. Sätter mig på läktaren och fipplar med tidtagningschipet som ska fästas på skon. Anordningen, en sorts pappersremsa med klister på, ser fjantigt ut. Det ser ut att kunna släppa vilken sekund som helst.
Och "inget chip - ingen tid".
Nervositetskissar igen.
Föses ut till min fålla.
Like a lamb to the slaughter.
Vi ger oss iväg i sakta mak. Några tokskallar (finländare förstås) väljer att springa i frack. Det är så snurrigt att t.o.m. Lasse Kinch som kommenterar spektaklet suckar förfärat i mikrofonen.
Första varvet går lusigt. Jag känner mig oförskämt pigg. Vill springa fortare, men det går inte eftersom det är folk överallt. På Strandvägen ropar någon "kom igen och gör det för det är så ROLIGT!".
Och där och då känns det faktiskt roligt.
Vi kommer till den omtalade Västerbron och den känns fjantigt lätt.

Går ut på andra varvet.
Och nu vankas andra bullar.
Vi springer ut på Gärdet och solen formligen bankar sig ner genom kepsen på mig. Ute på Djurgården, vid ca. 25 km. känner jag tröttheten sticka upp sitt fula tryne. Upp mot Gamla Stan och det börjar gå tungt. Söder Mälarstrand avverkas med möda.
Och sedan väntar Västerbron en andra gång.
Uppför går det ändå hyfsat.
Men ner från bron är det riktigt jobbigt.
Jag börjar tänka på vad min fru och min mamma tjatat på mig ända sedan jag slutgiltigt bestämde mig för att göra ett försök att trots allt komma mig igenom distansen:
"Kom ihåg att du KAN bryta".
Så har de sagt gång på gång.
Vi kommer av bron och så småningom ner mot Norrmälastrand.
Jag stannar till vid en vätskekontroll. Jag känner hur armarna börjar domna och hur det sticker i ansiktet.
Det är inga goda tecken.
"Kom ihåg att du KAN bryta".

Jag går på toaletten (eller eg. bajamajan). Dricker extra mycket.
Känner hur armarna långsamt kommer tillbaka.
Det är nu ungefär en mil kvar.
Resten av loppet går ut på att ta sig från vätskekontroll till vätskekontroll. Efter att ha stannat och druckit får jag energi som räcker ca. 1 km.
Sedan får envisheten kopplas in för att orka till nästa kontroll.
Och nästa.
Och så vidare.
Publiken ropar att vi gör det bra och att det inte är långt kvar. En hojtar till och med att vi "äter kilometrar". Och det känns faktiskt bra.
Plötsligt är jag utanför Stadion.
Jag blir omsprungen av en kvinna i gul ballerinakjol. Det känns sådär. Men ändå klart överkomligt. Det är bara några hundra meter kvar. Jag ids inte spurta, inte ens om det innebär att jag blir omsprungen av någon i ballerinakjol (samt ett gäng ivrigt svärande finnar, dock ej iförda frack).
Kommer i mål.
Gör segergest.
Stapplar ut på Lidingövägen. Försöker dra mig upp på den låga muren som går utanför Stadion för att lägga mig på den bakomliggande gräsmattan. Får av den ansträngningen kramp i bägge armarna. Linkar nerför trapporna på Östermalms IP som vore jag träffad av amerikanskt flygvapen. Råkar sätta mig på en killes vattenflaska. Han är från Algeriet visar det sig.
Varmt? Nej det tycker han inte. Men backigt!
Backigt? Nej det tycker jag inte. Säger jag. Men varmt!
Man har ju olika perspektiv om man kommer från Algeriet jämfört med om man har rötterna i Norrland.

 

Senare på kvällen sänker jag ner mig i ett bad.
Jag tar en öl.

Och mår bättre än på mycket länge.


Bilden?
Ja det är min högerfot.
Efter målgång konstaterade jag att högerskon hade en lätt rödrosa nyans. Och det var inte från utspilld sportdryck visade det sig.

"Gör Det För Det Är Så Roligt!"

Så ropade en man på Strandvägen när jag släpade mig fram genom Stockholm Marathon:
"Gör det för det är så roligt!"
Jag vet inte om han var allvarlig.
Men det var roligt. Och det är roligt att ha genomfört loppet.
Hade man frågat mig efter 35 km löpning (i 31 graders värme) hur roligt det var hade däremot svaret kanske varit lite annorlunda.
Återkommer med ett längre inlägg om detta när intrycken sorterats (och sonen somnat ikväll)

Inte Riktigt Sämst, Bara Nästan. Kanske.

Jag skulle tro att jag är en av Sveriges 5-6 sämsta inom mitt yrke.

Det måste sägas antar jag.
Det är hög tid att ta bladet från munnen i frågan.
Om inte annat är det dags eftersom jag haft mitt yrke i exakt 10 år vid det här laget. Åtminstone var det 10 år sedan jag tog min examen. Det skedde efter studier som, med korta undantag, var en veritabel semester.
En inte alltför underhållande semester, det medges.
Den sortens semester man gruvar sig för redan innan man åker iväg. Helst skulle man stannat hemma. Men man åker naturligtvis ändå. Och när man kommer hem ljuger man och säger att man haft det bra (även om man självfallet beklagar sig över hur dyrt allt blivit och över att det kunde varit lite bättre väder). Kanske säger man att man inte ville åka hem när veckan var slut. Även fast man ville åka hem redan innan man checkat in väskorna.

Jag kunde mycket lite när jag lämnade skolan och det känns ibland som jag kan ännu mindre nu.
Det torde innebära att jag tillhör det absoluta bottenskrapet inom min kår.
Kanske inte allra sämst.
Jag menar, man är nästan aldrig allra sämst på något. Det är stor skillnad på att vara genomusel och att vara allra sämst. Nästan undantagslöst finns det alltid någon som är sämre. Oavsett hur dålig jag varit inom olika områden under mitt liv så har det (nästan) alltid funnits någon som varit sämre.
Det torde förhålla sig på samma sätt inom yrkeslivet.

Märkligt nog så tycks inte många märka denna, min generella inkompetens. Faktum är att jag fått bra referenser på samtliga anställningar jag haft. Dessutom inte bra referenser att det blivit på något vis misstänkt, som att man skulle vilja bli av med mig. Utan de flesta av mina chefer verkar ha uppskattat min insats. Genuint.
Jag kan inte svara på varför ingen ännu genomskådat mig.
En möjlighet är att mina tidigare chefer och medarbetare blandar ihop allmän trevlighet och förmåga att berätta lustiga anekdoter vid kaffebordet med verklig kompetens.
Själv vet jag ju dessvärre hur lite jag faktiskt kan och vet. 

Har funderat mycket på det här den senaste tiden.
Dels utifrån att jag tänkt på hur sonen kommer uppfatta mitt arbete. Jag vet hur det kändes när jag någon gång följde med farsan på jobbet. Det kändes inte som att han någonsin var osäker inför någon enda situation på sitt jobb. På hans jobb satt man och grymtade i kaffekopparna i oljestinkande fikakurer innan man lade in en snus av samma storlek som en balkonglåda (komplett, med pelargoner och allt) och gick ut och valsade järn.
Någonstans känner jag att det är ett riktigt jobb. Medan jag ägnar mig åt svammel.
Kanske är det här skon verkligen klämmer?
Följer sonen med mig på jobbet får han stiga in i ett fikarum där han möjligen kan lära sig recept på småkakor. Och vad jag sedan än kan anklagas för att ägna mig åt så inte fasen är det något så påtagligt som att banka ut ett rödglödgat valsämne till järnvägsräls.
Hur ska han någonsin kunna respektera mitt yrke när jag inte respekterar det själv? Och jag vill faktiskt att han ska göra just det. Respektera mitt yrke. Eller kanske inte respektera är riktigt rätt ord. Lite för mycket Don Vito Corleone över det ordet kanske. Men i stora drag är det ändå det jag menar.
Sånt har en viss betydelse för mig, visar det sig.
Sen har jag i nyligen träffat en neurokirurg och pratat med honom om hans arbete. Det var imponerande. Ikväll såg jag en annan neurokirurg på TV, vilket var stressande. Stressande för mig personligen, alltså. Neurokirurg #2 var lika gammal som mig. Han hade jobbat inom sitt fält i 10 år. Nu innehade han en titel som utlästes "Översuperspecialistbäst Inom Något För Jäkla Svårt Och Imponerande Område Vilket Inte Är Så Dåligt När Man Inte Ens Fyllt 35" (i mina öron lät hans titel ungefär så i alla fall). Jag har svårt att tänka mig att någon av dessa neurokirurger tillbringar en stor del av sina arbetsdagar med att fantisera om olika mer eller mindre idiotiska och barnsliga saker (som till exempel maratonlöpning, bokläsning och fotboll).
Till skillnad från mig själv. 
Och jag är inte säker på att min modell (det barnsliga fotbollsfantiserandet) är att föredra.
Inte i det s.k. långa loppet.
Då (i det s.k. långa loppet) kanske man vill ha ett jobb som trots allt upptar det mesta av ens hjärnkapacitet åtminstone medan man ägnar sig åt det?
Vad menar jag då med allt detta?

Vettefanken.

Men det var skönt att skriva ner det.
Och jag ska nog inte läsa något mer av Erlend Loe på ett tag.
Och inte kursivera lika många ord som i ovanstående text på riktigt länge.


Läst: Volvo Lastvagnar av Erlend Loe

Vad: Någorlunda fristående fortsättning på Doppler som kom häromåret. Andreas Doppler (och sonen Gregus + älgen Bongo) har knallat genom de norsksvenska skogarna och komme fram hos Maj-Britt. Detta visar sig vara en gumma med passion för reggae (med tillbehör) och uppror mot samhället i allmänhet. Därifrån bär det i väg i alltmer sällsamma förvecklingar. 
Jag tyckte: Precis som förut är Dopplers förehavande mycket roliga. Och det är roligt skrivet. Dess värre finns det detaljer som drar ner helhetsintrycket. Erlend Loe inkluderar sig själv en hel del i texten. T.ex. när Maj-Britt och Doppler diskuterar norska och svenska författare slänger Doppler fram Erlend Loe som ett exempel på en framstående norsk författare: "Utan honom hade vi två inte funnits". Han kliver så att säga in i texten själv. Det där tricket är roligt några enstaka gånger. Men inte när det återkommer genom hela boken. Speciellt ointressant är att läsa Erlend Loes gnäll på norska bokkritiker. Jag får lite känslan av att Volvo Lastvagnar är Erlend Loes motsvarighet till Mikael Niemis Svålhålet (eller Radioheads "Kid A" eller Bob Dylans "Self Portrait".) Dvs. en författare som haft stor framgång och utnyttjar den stora framgången till att göra en bok precis så som han själv vill ha den, utan att lyssna ett smack på råd från redaktörer/producenter. (Volvo Lastvagnar inleds med citatet "Fuck You, I Wont Do What You Tell Me, vilket förstås kan kopplas mot vad som händer i bokens slut, men som jag skulle tro också har en del att göra med redigeringsprocessen innan den gavs ut.) Precis som Svålhålet är det ändå en rätt bra bok (Volvo Lasvagnar är t.o.m. klart bättre än Svålhålet), men utan vissa störande inslag hade detta kunnat vara en riktig riktig höjdarbok. I slutändan måste betyget bli
Betyg: 3,5

Championship Manager

Tiden har inte varit sig lik i veckan.
Har startat en ny omgång av Championship Manager (Åkej då, det heter inte exakt så längre. Men för mig kommer det alltid heta exakt så).
Det är alltså frågan om ett s.k. dataspel.
I stora drag kan man säga att spelet går ut på att man är manager för ett fotbollslag.
I praktiken innebär det att man laddar sitt spel, blinkar och så har 4 timmar av livet försvunnit.
Det är märkligt. Tiden bara försvinner.
Jag har läst om s.k. maskhål i rum/tid-väven. Det var i en bok av Stephen Hawking och tydligen någon sorts konsekvens av Einsteins teorier. Jag fattade mycket lite av vad Stephen Hawking egentligen menade. Men det måste utan tvivel vara något som har med Championship Manager att göra. Finns inga andra förklaringar till vad som händer med tiden när man sitter framför datorn och klurar ut olika laguppställningar och varianter på fasta situationer. Om det inte orsakas av ett hål i "rumtiden" (vad än nu "rumtiden" exakt är) så vettefanken vad som är det.
Det är otäckt.
Och dessutom har jag nu spelat upp IFK Luleå en division.
Nästan surrealistiskt, med andra ord. Det laget brukar ju ha som sitt adelsmärke att undvika just avancemang i seriesystemet.

RSS 2.0