Klädblogg

En släkting som undervisar svenska för invandrare efterlyste nyligen tips på svenska låtar där det ingick kläder i texten. Jag gissar att de ägnade sig åt att lära sig svenska namn på kläder. Mina tips var Chapeau Claque med Ted Gärdestad, Blåjeans med Kent och, främst för att liva upp stämningen på lektionerna, Vårdad Klädsel med punklegenderna Kriminella Gitarrer.
Inget av tipsen föll tyvärr i särskilt god jord.
Jag förstår inte varför.
OK jag förstår kanske varför det kan vara olämpligt att lära sig svenska av Kriminella Gitarrer.
Men i övrigt vet jag inte vad som felades.
Kanske man föredrog Min Hatt Den Har Tre Kanter?

Allt detta fick mig att göra en lista på de tio bästa låtarna som i någon mening handlar om kläder. Som alltid när jag gör en sån lista måste den föregås av ett försvarstal.
För det första är Itsy Bitsy Teenie Weenie Yellow Polkadot Bikini i M.A. Numminens version inte med. Den deltar liksom lite utom tävlan. På ett sätt är den ju klart bäst. På ett annat sätt kanske sämst. Den låter sig inte mätas på vanligt sätt och ingår alltså inte.
Blue Jeans med Blur är bra, men inte riktigt lika bra som Blåjeans med Kent. Två låtar om samma sorts byxor går inte att ha i en lista. Och ifall någon kreddpajas har problem med Kent på en lista som denna så ombedes vederbörande att dra sig tillbaka till ett mörkt rum med en samling postrockskivor och låsa dörren.
Listan fick också en viss övervikt gentemot skor. Ett flertal bra skolåtar fick väljas bort för att försöka åtgärda detta. Det sista tunga beslutet var att stryka (The Angels Wanna Wear My) Red Shoes av Elvis Costello. Trots att jag verkligen gillar låttitlar som inkluderar en parentes. Särskilt när parentesen ligger först.
I listan inkluderas endast låtar med klädesplagg i titeln dessutom. Bra låtar som t.ex. Sin City av The Flying Burrito Brothers går därmed bort. Vilket tragiskt nog innebär att ingen låt på listan kommer beröra gröna mohairkostymer.
En annan sorg var att jag inte fick med någon låt om vare sig underkläder eller kjolar. Det finns förstås flera såna låtar. Inte minst många bra blueslåtar där kjolar och det som döljs i dessa beskrivs och hyllas. Men trots allt är detta en blogg som sorterar under ”Familj” och många av de där sångerna har klar artonårsgräns.
Inte heller får man ta med accesoarer som t.ex. Solglasögon. En slöja (”veil”) får ändå vara med. Det tycker jag är en helt annan sak.
Här är iallafall listan: 

  1. Famous Blue Raincoat, Leonard Cohen

  2. Long Black Veil, bl.a. Lefty Frizzell

  3. Favorite T, The Lemonheads

  4. Who The Cap Fit, Bob Marley & The Wailers

  5. Dress, PJ Harvey

  6. Bad Sneakers, Steely Dan

  7. Blue Suede Shoes, bl.a. Elvis Presley

  8. Boots Of Spanish Leather, Bob Dylan

  9. Blåjeans, Kent

  10. Raspberry Beret, Prince

 Övriga förslag mottages gärna i kommentarsfältet.
Lyssna på listan? Självfallet. Klicka på länken: Dress


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0