Den Kvinnliga Anatomin

Fler än en har gäckats av den. Den kvinnliga anatomin.
Medicinen har till exempel stora problem att förklara vissa sjukdomar, till exempel fibromyalgi, som nästan enbart drabbar kvinnor. Kunskapsluckorna är stora. Det måste finnas någon för vetenskapen okänd anatomisk avvikelse hos kvinnan. Eller om man så vill: någon okänd förädling hos kvinnan som män ännu inte uppnått. Kvinnokroppen kan alltså sägas vara lite besynnerlig. Och det är alltså inte bara något jag inbillar mig. Googla så får ni se.
Blandar man sedan in delar av anatomin väsentliga för fortplantning blir det möjligen ännu klurigare (skrev först ”ännu mer invecklat” men ville undvika risk för oavsiktlig ordvits). Tycker inte man behöver gå in på det här i detalj. Men jag anser ändå att jag har åtminstone genomsnittliga kunskaper på det här området. Trots allt har jag tre barn, ett antal högskolepoäng i anatomi etc etc.
Likafullt stod jag mig slätt när jag skulle ta ett urinprov på blöj-jäntan.
Hade utrustats för ändamålet med påsar som skulle klistras fast. Det var plastpåsar med ett cirkulärt hål som på något sätt skulle appliceras. Jag misslyckades kapitalt med detta. Tre försök resulterade i tre misslyckanden. Jag stod vid skötbordet med påsen i handen och försökte placera det som jag tyckte minimala hålet på rätt plats. Mycket sällsamt. Jag kände mig en liten aning som Mr Bean,. Det var det där med den besynnerliga kvinnliga anatomin. Jag skyllde tyst för mig själv på det.
Mina instinkter sade mig dessutom att jag gjorde rätt. Men ändå blev det fel.
För en gångs skull hade mina instinkter åtminstone delvis rätt. I grunden besegrad tog jag med mig flickan till labbet på vårdcentralen. Där visade det sig att jag hade fått fel påsar! De jag hade fått var avsedda för pojkar. Efter det fixats till gick det bra.
Alltså ändå inte riktigt Mr Bean. Kändes ändå bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0