Knivigt

Läser i husorganet om en knivig och obehaglig händelse. Tankeväckande, på många sätt.
En lärare på högstadieskolan har fällts för att ha tafsat på två fjortisar.
Exakt vad som hänt är oklart utifrån tidningsartikeln. Men läraren ska ha tagit en av flickorna på magen och fört sin hand upp mot hennes bröst. Vittnesuppgifter, förutom från tjejerna som det tafsats på verkar det vara klent med. Ord står mot ord och tingsrätten har valt att tro på flickorna.
Får många funderingar av detta. Dels känns det märkligt att läraren fälls enbart på vittnesuppgifter från två personer som nu båda får 10 000 kronor i skadestånd. Skedde inte detta i ett fullt klassrum? Har verkligen ingen annan sett något? Konstigt. Men åandrasidan: hur kan en situation uppstå där läraren överhuvudtaget har fysisk kontakt med sina elever? Kan inte minnas att det någonsin hände under högstadiet. Dessutom är tafsande av lärare ett ovanligt otrevligt brott. Snacka om att utnyttja en maktställning. Och dessutom skönt att flickornas uppgifter blir tagna på allvar.
Fast åandrasidan skulle anklagelser om tafsning vara en perfekt metod att sätta dit en lärare man inte gillar. Och ingen ska påstå att fjortonåringar inte är kapabla till sånt. Speciellt inte om man får 10 000 för besväret.
Ingen förutom de tre huvudpersonerna vet nog vad som egentligen hänt. Läraren är nu hursomhelst fälld, hans identitet är avslöjad i Tidningen Ångermanland. Hans karriär som fritidspolitiker och lärare är därmed körd. Hans barn kan se fram emot en framtid som mobboffer och hans fru kommer få skämmas när hon visar sig på samhället resten av livet.
I artikeln bredvid berättar TÅ om en kvinna som fällts för ofredande och hemfridsbrott. Hon tog sig in hos en man och tafsade på honom. Hennes identitet förblir okänd. Till skillnad från lärarens. Som dömts mot sitt nekande och som väntar på prövning i högre instans.
Kanske gjorde TÅ rätt, kanske inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0